Relaksacja dzieci

Wszyscy chcemy, aby nasze dzieci były genialne.

Wspaniała wyobraźnia i pamięć to elementy genialności.

„Żeby dokonać wielkich rzeczy, musimy nie tylko działać, ale także marzyć, nie tylko planować, ale także wierzyć” - powiedział Anatol France. Ludzie, którzy osiągają mniej niż mogą, uważają, że są mniej zdolni, niż są. Ich wyobrażenia o samym sobie ogranicza ubóstwo ich marzeń.


Wyobraźnia kieruje wszelkimi działaniami człowieka. W swoim wewnętrznym wyobrażeniu możesz wykreować się na gwiazdę, na przegranego, albo na takiego, który nigdy nie dobiegnie do mety. Twój umysł to inżynier, a konstruowane przez niego wyobrażenia kreują plany twojego życia.

Ćwiczenia relaksacji z wykorzystaniem wyobraźni i wizualizacji pomagają w przenikaniu w głąb naszej psychiki niezależnie od wieku. Tak jak obrazy z naszych snów są konieczne dla rozwoju naszego ducha, tak ćwiczenia wyobraźni w relaksacji pozytywnie wpływają na procesy fizyczne (wizualizacja zdrowienia lub sukcesów w sporcie, w pracy, w nauce, w życiu osobistym).


Wyobraźnia staje się bardziej wyrazista w czasie relaksacji na poziomie alfa (częstotliwość fal mózgowych między 7 – 14 cykli/s.) i jeszcze bardziej wyrazista w czasie snów.


Jean Houston pisze o tym tak: „Wiele dzieci ma naturalny dar wizualizacji. Wizualne myślenie jest u nich niejednokrotnie wykształcone silniej niż werbalne.” Nasz tradycyjny system edukacji niestety i narzucone przezeń procesy werbalno-linearne odcinają dzieci od ich umiejętności myślenia obrazowego. Skutkiem tego są: pogorszenie wyników w nauce i kompleks niższości. Co w dalszym etapie życia wpływa na obniżenie poczucia własnej wartości, umiejętność rozwiązywania problemów i radzenie sobie ze stresem, a tym samym umiejętność osiągania sukcesów.


Trening relaksacji jest zawsze połączony ze spokojnym oddechem i rozluźnieniem ciała, dzięki czemu wycisza, uspokaja i wzmacnia organizm, a także uodparnia przed chorobami. A wyobraźnia i wizualizacja uruchamia w młodym człowieku jego prawdziwą moc, wiarę we własne możliwości i rozwój wielu zdolności.


Myślenie obrazami ma znaczenie w procesach kreatywnych. Wiele wskazuje na to, że znani badacze czy artyści ujrzeli swoje dzieła, czy odkrycia najpierw jako obrazy.

Dlatego nauka ćwiczeń relaksacji i świadomego oddychania jest tak bardzo ważna już we wczesnym dzieciństwie.


Małe dzieci mogą czasem wykonywać te ćwiczenia z otwartymi oczami; również wtedy przebywają na poziomie alfa – jest to dominująca częstotliwość fal mózgowych u dzieci do ok. 10-go roku życia.

Do ćwiczeń relaksacji dzieci mogą siedzieć lub położyć się wygodnie, tak, by kręgosłup był wyprostowany. Rozluźnienie ciała, spokojny oddech i uruchomienie wyobraźni, zwłaszcza skupienie jej na pozytywnych obrazach i emocjach daje najlepsze efekty. Dzieci stają się bardziej twórcze, kreatywne, opanowane i skoncentrowane.

Już 5 min ćwiczeń codziennej relaksacji przy spokojnej muzyce daje po trzech tygodniach znakomite efekty. Jeszcze lepsze dają ćw. 10-cio minutowe.

W domu dobrze jest wykonywać te ćwiczenia po południu lub przed zaśnięciem – wtedy można w ich trakcie zasnąć; co daje zdrowy, naturalny sen.

Tego typu trening mogą rozpoczynać dzieci od ok. 3-go roku życia. Ćwiczenia te są wtedy w formie bajkowych opowieści, w które wplecione są rymowane afirmacje, a w tle spokojna muzyka. Doskonale działają opracowane przeze mnie ćwiczenia relaksacji dla dzieci „Bajkowy relaks dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym” cz.1 i „Bajkowy relaks dla dzieci na zdrowie cz.2”, dostępne na CD audio i Mp3 na stronie sklepavida.pl


Dla starszych dzieci i młodzieży można wprowadzać innego typu relaksacje, ukierunkowane na dane cele, np. „Jak się lepiej uczyć” lub „W tobie jest ta moc” (dostępne także na sklepavida.pl).

W szkole 5-cio, 10-cio minutowe ćwiczenia relaksacji można wykonywać na początku lekcji, przed sprawdzianami, lub na podsumowanie lekcji.

Wielu nauczycieli, w tym ośrodek metodyczno – edukacyjny w Mikołowie, którzy ze mną współpracowali, korzystali z opracowanych i nagranych przeze mnie ćwiczeń audio. Efektem takich sesji podczas lekcji języka polskiego po paru miesiącach ćwiczeń, widoczna była poprawa samopoczucia uczniów i lepsze oceny.


Jak zachęcić dzieci do ćwiczeń relaksacji?

Dobrze jest szczerze z nimi porozmawiać i powiedzieć im o korzyściach. Dla dzieci w wieku szkolnym na pewno ważne jest to, że dzięki takim metodom będą mogły się odstresować, lepiej koncentrować i szybciej uczyć, a co za tym dalej idzie, mieć więcej wolnego czasu. Będą łatwiej i lepiej pisać sprawdziany i zdawać egzaminy, ale przede wszystkim będą mogły szybciej spełniać swoje marzenia i osiągać życiowe sukcesy.

Uważam, że w dzisiejszych czasach szybkiego tempa życia, nauka ćwiczeń relaksacji jest dla dzieci podstawą prawidłowego rozwoju i byłoby wspaniale, gdyby została wdrożona do życia w naszych domach i szkołach. Byłoby cudownie, gdyby stała się naturalnym elementem naszego życia każdego dnia.



Autor artykułu: Bożena Lewicka

Certyfikowany wykładowca Samokontroli Umysłu Metodą Silvy, pedagog, coach, trener i praktyk oddechu Breathflow.

Stworzyłam i nagrałam autorskie programy audio (CD i Mp3) motywacyjno - relaksacyjne na temat pozytywnego myślenia i świadomego życia adresowane dla dzieci, młodzieży i dorosłych.

Główną misją w mojej pracy jest inspirowanie ludzi do tego, by lepiej i pełniej żyć, by świadomie kreować siebie, żyć w harmonii i czuć się szczęśliwym człowiekiem.

Jestem szczęśliwą mamą dwojga wyjątkowych dzieci - Marcina i Julii. Mam zdolności plastyczne, lubię malować obrazy, uwielbiam słuchać muzyki klasycznej, jazzu, rocka i muz. medytacyjnej. Kocham taniec, podróże i jazdę na nartach. Uwielbiam górskie krajobrazy.

Od ponad 20 lat prowadzę kursy Metody Silvy i treningi rozwojowe dla dorosłych i dla dzieci.

Za każdym razem są one dla mnie doświadczaniem czegoś nowego i spotkaniem z potencjałem niezwykłej energii wyjątkowych ludzi.








AVIDA Akademia Rozwoju Bożena Lewicka

T: +48 883 434 963, gdy nasi konsultanci są zajęci, zadzwoń pod nr  +48 501 162 543